Головна » 2011 » Січень » 24

КООРДИНАЦІЙНА РАДА З ПИТАНЬ ЗАХИСТУ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ

при Київській міській організації Товариства Меморіал ім. В. Стуса

Аналіз проекту Концепції мовної освіти в Україні,
поданого Міністерством освіти і науки, молоді та спорту України
для громадського обговорення


Ініціативна група Координаційної ради з питань захисту української мови, розглянувши проект Концепції мовної освіти в Україні від 27 грудня 2010 року, поданого на сайті Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України (далі – проект Концепції), дійшла до таких висновків:

У вступній частині проекту Концепції цілком слушно окреслено вплив глобалізації на гуманізацію освіти. Ґрунтовно доведено актуальність концепції. Водночас, не сформульовано чітко мету Концепції (її підмінено поняттям «мета вивчення мов», що викликає додаткові запитання).

У поданому проекті Концепції не наведено визначення термінів, якими послуговуються автори тексту: державна мова, рідна мова, іноземна мова, мова меншин тощо. Цей чинник зумовить в подальшому проблеми щодо належного вживання понять і гострі суперечки довкола одного й того ж терміна. Звертаємо увагу й на некоректність використання не встановленої на законодавчому рівні категорії «мовні меншини», що не вживається ані в європейських правових актах, ані в національному законодавстві України – на відміну від традиційного терміну «національні меншини».



Не відповідає Конституції пропоноване Концепцією визначення російської мови як «мови міжнаціонального спілкування, однієї ... Читати далі »
Переглядів: 1780 | Дата: 24.01.2011

Пристрасті навколо Податкового кодексу, адміністративна реформа, бійки в парламенті та інша політична суєта якось стерли зі шпальт газет і телеекранів проблеми української освіти.

Президент оголосив, що 2011 рік буде Роком української освіти, а на його початку відбудеться з’їзд педагогів України. Які проблеми є першочерговими, куди попливе український освітній корабель, яким курсом — на велику воду чи на рифи й каміння?
Від декларацій — до конкретних кроків

Почну з того, чи є в нашій освіті компас і карти з маршрутами руху? Звичайно, є. Це Конституція і низка законів прямої дії. Проте сьогодні на рівні уряду ми не знайдемо перспективного плану, програми розвитку освіти на 2005—2010 роки. Державні програми «Інформатизація освіти», «Наука в університеті», «Школа майбутнього», «Вчитель», «Обдаровані діти» та ін. не діють. Застаріла й Доктрина розвитку освіти, затверджена 2000 року.

Європейський Союз активно розвиває освітні програми, готується до об’єднання зусиль з оновлення й розвитку середньої освіти на кшталт Болонського процесу у вищій школі. Сусідня Росія ініціює один за одним національні проекти, зокрема щодо школи майбутнього, дослідницьких університетів. А що мусимо робити ми? Найперше, слід радикально змінити ставлення держави, її еліти, місцевої влади та бізнесу до освіти. Вкладення в людський капітал у США сягає 75—80%, у Європейських країнах — 60—70%, звідси й результати. У нас же цей показник втричі нижчий. У проекті бюджету на 2011 рік на освіту передбачається спрямувати близько 6,3% ВВП проти необхідних 8—10%. Новий Податковий кодекс не захистив освітніх і наукових закладів, не надав їм пільг ні в освітній, ні в господарській діяльності. Бізнес залишився не зацікавленим вкл ... Читати далі »

Переглядів: 1148 | Дата: 24.01.2011

За демократичної норми певний університет виростає в одного з лідерів не тому, що держава формує спеціальний "коридор" для дітей сильних, а завдяки відкритому до суспільства механізму гуртуватись у ньому найсильнішим абітурієнтам та викладачам

Поспішай не поспішаючи.
Народна мудрість.

Нещодавно молодий мер одного з обласних центрів України з палаючими очима розповідав, як важливо втілювати у життя принцип автономії університетів. Але слухаючи його, колишній міністр освіти Станіслав Ніколаєнко, при всьому бажанні порадіти від почутого, з гіркотою зауважив: "Все это теоретически "лошадь", но не везет".

В Україні 800 університетів, але більшість їхніх випускників не здатні до діяльності на заявленому вищоосвітньому рівні: економісти, фінансисти працюють простими касирами, менеджери – звичайними продавцями, інженери – майстрами по ремонту чи монтажниками вікон ПВХ. А їхні батьки колись так раділи, що, попри все, "вступили" своїх чад до університетів.

Корінь наших освітянських проблем у тому, що суспільство не має духу відкрито визнати наступну правду життя: учень/студент, котрий не здатен вчитися без списування, не стане справжнім спеціалістом з вищою освітою.

Друга правда нашої пострадянської вседозволяючої в освіті практики, котра витікає з першої, полягає у тому, що багато володарів псевдодипломів не уявляють, як вони тепер будуть "просто збирати врожай на полі" – це ж нижче їхнього "статусу".

Обидві ці правди суспільство, замість висвітлювати задля змін на краще, намагається приховуват ... Читати далі »

Переглядів: 821 | Дата: 24.01.2011

Напередодні Святвечора, коли громадськості було не до новин, Український центр оцінювання якості освіти (УЦОЯО) непомітно змінив очільника.

Ігор Леонідович Лікарчук, який обіймав посаду директора УЦОЯО майже з перших днів його створення у 2006 р., дізнався про своє звільнення з Інтернету. Хоча хмари клубилися над ним від самого початку міністерської каденції Дмитра Табачника, все відбулося блискавично. Не було ні попереджень, ні «задушевної» розмови з міністром про недоліки в роботі. Тишком-нишком на сайті уряду з’явилися два розпорядження за підписом М.Азарова: №5-р, яким Ігоря Лікарчука було звільнено з посади директора УЦОЯО, і №6-р, яким на цю посаду було призначено Ірину Зайцеву. Зрозуміло, що ініціатива походила не від Миколи Яновича, адже, згідно з чинними нормативними документами, постанова про звільнення директора УЦОЯО могла бути ухвалена тільки за поданням МОНМС.

Якими ж були причини звільнення? Міністр утримується від коментарів. Його заступник Євген Сулима зазначив, що до попереднього керівника УЦОЯО „було багато питань, пов’язаних з організацією тестування-2010, зокрема з англійської мови". Чому ж тоді звільнення відбулося не відразу після вступної кампанії, а в розпал підготовки до ЗНО-2011? Сам Д.Табачник свого часу назвав ситуацію з англійськими тестами „бурею у склянці води". А у передмові до офіційного звіту про зовнішнє тестування-2010 особисто написав: відбулося успішно. Лукавив…

Регіонал Максим Луцький стверджує, що за чотири роки роботи І.Лікарчука істотного прогресу в діяльності УЦО ... Читати далі »

Переглядів: 916 | Дата: 24.01.2011

Форма входу
Пошук
Останні публікації
Останні теми на форумі
  • переведення директора на посаду вчителя (2)
  • Збільшення пенсійного віку. (22)
  • Зменшення кількості предметів у школі (10)
  • Харчування в школі (5)
  • Електронні системи - журнали, щоденники - в школі (6)

  • Наше опитування
    Чи будуть ближчим часом реальні реформи в середній освіті?
    Всього відповідей: 172
    Партнери
    Статистика сайту


    Онлайн всього: 1
    Гостей: 1
    Користувачів: 0