Головна » Архів матеріалів


Незважаючи на широке обговорення проблем освіти в ЗМІ, на парламентські слухання, пропозиції освітян та інше, усе одне лишається зрозумілим, що глобально сферу освіти найближчим часом реформувати не будуть. Адже будь-які реформи потребують, принаймні 2 аспектів – стратегії реформування й ресурсів на впровадження реформ.

Ні того, ні іншого Україна, наразі, не має.

А невдоволення ситуацією в суспільстві наростає.

Існує одне рішення, яке вже впроваджене в багатьох країнах. Воно полягає в наступному: батькам, які з будь-яких причин не хочуть навчати дітей у системі державної загальної освіти – дозволяють вирішувати це питання на власний розсуд. Не треба критикувати – зроби краще, якщо можеш.

Тож, розглянемо ситуацію.

Питання альтернативної освіти в Україні врегульовані лише частково. Так, наприклад, згідно із третьою статтею закону "Про освіту", громадяни України можуть здобувати освіту за такими формами навчання – очною, вечірньою, заочною, екстернатом, а також педагогічним патронажем.

Начебто засвідчена можливість навчання екстерном. Утім, існуючі школи екстернів орієнтовані на невелике коло учнів. Оскільки згідно з Положенням про екстернат у загальноосвітніх навчальних закладах, можливість складання іспитів екстерном в Україні мають лише особи, які:

– з будь-яких поважних причин – здоров'я, відрядження батьків, спортивні збори тощо – не мають змоги навчатись в загальноосвітній школі;

– опановують навчальний матеріал прискорено або відстають у навчанні;

– ті, що не довчились або не мали змоги скласти свого часу річну атестацію;

– навчаються за кордоном або є іноземцями.

Тоб ... Читати далі »
Переглядів: 772 | Дата: 23.11.2013



Модернізація системи освіти безпосередньо пов’язана зі створенням ефективної системи управління цією сферою, що можливо лише за умови послідовної державної кадрової політики. Призначення на керівні посади осіб, які мають необхідну професійну компетентність, є важливим чинником надання якісних освітніх послуг населенню України, сталого розвитку держави. Існуюча сьогодні процедура призначення керівних кадрів у сфері освіти потребує суттєвого вдосконалення з урахуванням як позитивного, так і негативного вітчизняного й зарубіжного досвіду та перспектив розвитку країни. 

В Україні сьогодні не існує єдиного положення щодо призначення керівних кадрів у сфері освіти. Як правило, вимоги до їхнього призначення прописані в окремих пунктах Положень про управління освіти різних рівнів або навчальні заклади. Їхній аналіз свідчить про недосконалість існуючої процедури.

Нагальною потребою часу є розробка послідовної державної кадрової політики, в першу чергу — щодо призначення керівників у галузі освіти тільки за умови проходження ними спеціальної магістерської підготовки. В якості прикладу слід навести вимоги до призначення керівників у системі освіти більшості розвинених країн світу (США, Канади, Австралії та ін.). У цих країнах для призначення на керівну посаду в сфері освіти необхідно отримати ступінь Leadership in Learning, Education Leadership тощо.

В Україні існуюча сьогодні система призначення керівних кадрів у системі освіти передбачає проведення циклу співбесід кандидата з керівниками органу управління, який здійснює призначення, та представниками окремих служб. Процедура ця не є нормативно ... Читати далі »
Переглядів: 2166 | Дата: 23.11.2013



Життя в селі. Більше, аніж половину власного життя мені волею долі прийшлося прожити в селі, працюючи в сільських школах. Тут же, в селі, пощастило народити та виростити дітей. Обом ми намагалися дати окрім загальної освіти ще й позашкільну. Наша родина була не самотня у подібних прагненнях, то ношу супроводу дітей до районного центру ділили порівну з батьками інших дітей. Та ось проблема – для того, аби потрапити на заняття до музичної школи, або на заняття танцювального гуртка, інших гуртків дітям потрібно було пропустити два-три уроки загальноосвітньої школи. Воно то й нічого, якщо вдома батьки прослідковують, аби діти наздогнали пропущене. Та не завжди, та й не всім батькам таке під силу, бо ж, зазвичай, часу на те немає. Роботи після роботи у селі вистачає. Через що і прогалини в знаннях у дітей залишаються.

Пізніше, із впорядкуванням пасажирських перевезень маршрутами село-райцентр, та появою мобільних телефонів, вже іншим батькам та іншим дітям стало трішечки легше в плані звільнення батьківського часу. Дітей батьки відпускали без супроводу. Та, все ж , уроки пропускати приходилось, для того, аби потрапити вчасно на рейсовий автобус. Так, батьки, що залишались вдома, надзвичайно хвилювались. Особливо якщо діти спізнювались і, в розпачі, телефонували додому. Ситуація вирішувалась тим, що дітей забирали до себе на ніч знайомі, або ж знайомі таксисти привозили малят у село.

Та залишається факт, для того, аби здобути додаткові знанні та вміння гри на музичному інструменті, вміння володіти власним тілом у мистецтві танцю, або ж у певному виді спорту, вміння малювати або ж створювати моделі літаків чи автомобілів сільській дитині необхідно пожертвува ... Читати далі »
Переглядів: 652 | Дата: 13.11.2013

    Останнім часом активно обговорюється питання перевірок державною інспекцією навчальних закладів Міністерства освіти і науки України, які були організовані в різних регіонах України. Мені як директору найбільшої в районі школи також довелось «на власній шкурі» відчути діяльність інспекторів цієї структури. Після перевірки Харківської області освітяни Полтавщини, враховуючи результати з сусіднього регіону та за дорученням органів управління освітою ретельно готувалися до даної перевірки. Не знаючи конкретну мету перевірки, прийшлось ліквідовувати «хвости» по всіх напрямках – від діловодства до охорони праці. Лише за день до приїзду інспекції випадково натрапив в Інтернеті на Типову програму комплексної перевірки загальноосвітнього навчального закладу, яка затверджена наказом Державної інспекції навчальних закладів України від 04 липня 2012 року №27-а.  По деяким питанням вона дуже допомогла. Забігаючи наперед скажу, що інспектори під час перевірки в основному керувалися нею.

     Останні два тижні перед початком перевірки відділ освіти провів дві наради директорів навчальних закладів району, у школі було організовано кілька нарад з педагогічним колективом. Враховуючи невтішні відомості з Харківської області, шкільні приміщення у вихідні дні були очищені від друкованих навчальних посібників, які не входять до Переліку, затвердженого МОН на початку навчального року. Для перестраховки з школи було вивез ... Читати далі »

Переглядів: 3371 | Дата: 31.10.2013


Аналіз проблемних аспектів цьогорічного проведення моніторингу якості загальної середньої освіти за результатами навчання учнів у початковій та основній школі.

Юридичні аспекти

Наказ Міністерства освіти і науки України № 995 від 17.07.2013 р. вказує, що моніторинг проводиться відповідно до постанови Кабінету Міністрів України № 1283 від 14.12.2012 р. "Про затвердження Порядку проведення моніторингу якості освіти". Але в пункті 13 цього Порядку зазначено, що "Моніторинг проводиться виконавцями у межах коштів, передбачених їм у відповідних бюджетах, а також за рахунок інших джерел". На жаль, місцевими бюджетами на 2013 рік не передбачені видатки на проведення моніторингу якості освіти в 5-х і 10-х класах комунальних загальноосвітніх закладів, у тому числі на придбання збірників завдань і оплату роботи вчителів під час проведення моніторингу.

До речі, додаткова оплата роботи педагогів під час проведення моніторингу є обов’язковою тому, що ці контрольні роботи не передбачені в навчальних програмах і не входять до тарифікації вчителів. Окрім того, оплата за перевірку письмових робіт учнів не передбачена нормативними документами з більшості предметів, що включені до порядку проведення моніторингу.

Таким чином, усі видатки на проведення моніторингу (забезпечення навчальних закладів збірниками завдань і оплата праці педагогів поза межами навчального плану та тарифікаційного навантаження) повинні здійснюватися відповідно до п. 13 постанови Кабінету Міністрів України № 1283 від 14.12.2011 р., а саме, виконавцем проведення моніторингу (п. 1.2. наказу МОН України № 995 від 17.07.2013 р.) - Інститутом інно ... Читати далі »
Переглядів: 1873 | Дата: 16.09.2013

    

    Наказом Міністерства освіти і науки України від 8 серпня 2013 року N 1135 внесено зміни до Типового положення про атестацію педагогічних працівників. Більшість цих змін стосуються атестації керівних кадрів освітніх установ – керівників та їх заступників. До цього часу директори навчальних закладів та їх заступники атестувалися лише як учителі з дисциплін, які вони викладають. 

     Раніше на сайті МОН України  у рубриці «Громадське обговорення» було розміщено проект наказу «Про затвердження Положення про атестацію керівників загальноосвітніх навчальних закладів», яким передбачалось створення окремого нормативного документу. Даний проект виявився дуже «сирим», багато положень не відповідало Типовому положенню про атестацію педагогічних працівників. Тому, врахувавши зауваження, міністерство відмовилось від створення окремого Положення для керівних працівників, а внесло зміни до діючого Типового положення про атестацію педагогічних кадрів.

   Як завжди, з введенням чогось нового, зявляється багато запитань, що потребують пояснень фахівців. Згідно внесених змін незрозумілим залишається кількість атестаційних періодів, а відповідно і кількість атестацій у керівників, як педагогічних працівників. Якщо, наприклад, по своєму предмету директор школи атестув ... Читати далі »

Прикріплення: Картинка 1
Переглядів: 4965 | Дата: 16.09.2013


Міносвіти оприлюднило проект нової Концепції профільної освіти у старшій школі. Відтепер учні 10–11 класів не зобов'язані вивчати всі предмети. Вони будуть звільнені від вивчення тих дисциплін, які вважатимуть непотрібними у майбутньому. Обов'язковими залишаться тільки шість предметів: математика, історія (України і всесвітня), українська мова і література, фізкультура, іноземна та інтегрований курс природознавства (хімія, біологія, фізика). Та й то в невеликому обсязі — по три уроки на тиждень кожен.

"На українські школи чекає революція!" — радісно рекламують реформу її прибічники. "Контрреволюція!" — лякають опоненти. Кого тепер випускатиме наша старша школа — недоучок чи майбутніх висококласних фахівців?

Профільне навчання дає старшокласникові можливість обирати індивідуальну освітню траєкторію залежно від своїх здібностей і планів на майбутню професію. "Технарі" зможуть зосередитися на вивченні математики і фізики, а "лірики" — на літературі і мові. Час на таке "заглиблення" з'явиться завдяки тому, що від деяких "непотрібних" для обраного фаху предметів можна відмовитися. Великим плюсом профільної школи є також те, що вона забезпечує наступність між середньою та вищою освітою, а отже — сприяє підвищенню якості останньої.

Розуміння того, що старша школа повинна бути тільки профільною, є в кожній країні. Розподіл предметів на обов'язкові і за вибором — також загальноприйнята практика.

Відмінності стосуються того, скільки років триває навчання в цій школі (у більшості країн — три-чотири роки) і того, наскільки вільні учні у виборі навчальних дисциплін. Кількість обов'язкових предметів колива ... Читати далі »
Переглядів: 1555 | Дата: 12.07.2013

Багатьом працівникам навчальних закладів до болі знайома проблема заповнення додатків до атестатів за 11 клас та свідоцтв за 9 клас. Більшість шкіл виписують додатки документів про освіту вручну. Деякі освітні установи використовують для цього ком'ютерні програми розроблені власноруч для друку тексту у додатках.

Але відтепер стало все набагато простіше та швидше! 

За допомогою комп'ютерної програми "Додатки 2013" можна обмежитись заповненням додатків на екрані монітора у табличному редакторі Excel'і. Причому спочатку оцінки вводяться у чисельному вигляді, що набагато швидше, та й імовірність помилок у написанні оцінки зменшена. Після імпорту заповненої відомості програма сама переведе числа оцінок у пропис, і залишиться тільки перевірити попередній перегляд чергового додатку та натиснути кнопку "Друк"!

До того ж освоєння програми максимально спрощено: на кожному кроці просто в головному вікні програми виводяться пояснення та підказки щодо подальших дій. 

Прикріплення: Картинка 1 ·Картинка 2
Переглядів: 6444 | Дата: 20.05.2013



Ромські діти не ходять до школи через злидні, раннє одруження (переважно – для дівчат), недогляд та небажання батьків. Самі батьки дивуються, коли їх викликають до директора: "Це моя дитина погано вчиться? Я й стільки не знаю!..".

З іншого боку, існує прихована дискримінація тих ромських дітей, які й хотіли б відвідувати школу, навчатися з однолітками, але вимушені погоджуватися на завуальовану сегрегацію.

За неофіційними даними, в Ужгороді проживає близько 5 тисяч ромів, у Закарпатські області – близько 14 тисяч. Усіх порахувати складно – через відсутність документів і часту міграцію. Біля 10% ромських дітей не відвідують школу взагалі. Чому? За відповідями я вирушила в центр Закарпатської області.

"Циганське гетто"

…Брудні діти, занедбані хати, собаки, сміття… І злидні-злидні. Ми в’їжджаємо в Радванку – історичний район компактного проживання ромів в Ужгороді. В одній частині району – "соціалізованій" – мирно уживаються роми, українці й представники інших національностей. Однак інша частина Радванки зовсім інша.
Табір на Радванці

У цю частину району не те, що комунальники за сміттям не приїжджають. Сюди не доїжджають ані "швидка", ані пожежна, в обслуговуванні відмовляють таксисти. Місцеві жителі рятуються тим, що сусіди, які мають авто, погоджуються відвезти хворих до лікарні.

Де-не-де біля парканів – авто зі словацькими номерами. Дорога в суцільних ямах. Одразу біля залізничних колій примостилися будівлі: на недбало змурованій стіні висить шмаття – одяг, ковдри, целофан… З двору виходить молода дівчина. Здається, що це дитина, яка вибігла погратися із подружками в "класи" або пострибати на скакалці. Худеньк ... Читати далі »
Переглядів: 1327 | Дата: 25.04.2013


Чи усвідомлює наш державний менеджмент, наскільки рівень життя країни залежить від її шкільної системи? 

Саме рівень сучасності та ефективності школи є базою як для системи вищої освіти, так і для ПТО та рівня порядності громадян країни. Останнє є надважливим, адже будь-які гарні справи спотворюються співтовариством, яке зі школи звикає махлювати.

Спочатку дитина пізнає списування, державні атестації за наперед відомими текстами із виданими до них шпаргалками та під патронатом власних вчителів, а далі по висхідній - курсові, екзамени, дипломи, "наукові" звання, відзнаки та посади не за знання, а за гроші та по-блату.

І врешті-решт на вершині спотворена Верховна Рада у своїм відторгненні азів парламентаризму - персонального голосування.

Чи зможуть посадовці перейти від декларацій щодо школи до справжнього її оновлення? Відповідь проста: "Зможуть, коли головним у діяльності державного менеджменту стане акцент на захист прав і не просто особистості, а порядної особистості".

А таке стане можливим, коли менеджмент замість теперішнього цинізму почне застосовувати просту "формулу": для чого та для кого у державі депутати та посадовці? Користь завжди буває конкретно адресною і горе пересічному жителю тієї країні, народ якої опиняється поза цією адресою.

Одним з таких "позаадресних" стабільно є наша школа та її вчитель. Радянські часи привчили старше покоління до гасла, що вчитель у матеріальному плані має стояти на такій висоті, на якій він ніколи не стояв у капіталістичному суспільстві.

З гаслом був пшик, бо вчитель навіть слабкої капіталістичної країни попри пе ... Читати далі »
Переглядів: 866 | Дата: 15.04.2013

« 1 2 ... 4 5 6 7 8 ... 29 30 »
Форма входу
Пошук
Останні публікації
Останні теми на форумі
  • переведення директора на посаду вчителя (2)
  • Збільшення пенсійного віку. (22)
  • Зменшення кількості предметів у школі (10)
  • Харчування в школі (5)
  • Електронні системи - журнали, щоденники - в школі (6)

  • Наше опитування
    Чи будуть ближчим часом реальні реформи в середній освіті?
    Всього відповідей: 167
    Партнери
    Статистика сайту


    Онлайн всього: 1
    Гостей: 1
    Користувачів: 0