Головна » 2010 » Грудень » 22 » Час - плинний, Києво-Могилянська академія - вічна

Час - плинний, Києво-Могилянська академія - вічна
17:19
Могилянка знаходить підтримку своєї позиції в Україні та закордоном

Непроста ситуація, що склалася останнім часом у Києво-Могилянської академії з МОНМС та його очільником, широко обговорюється у суспільстві. Це мало свої позитивні наслідки: увагу всього суспільства привернуто до законопроекту "Про вищу освіту" та спровоковано дискусію навколо нього, об’єднано однодумців та прихильників Могилянки з різних регіонів України та різних країн світу.

На підтримку Києво-Могилянської академії надійшло багато листів, зокрема від ректора Католицького Університету о. Бориса Гудзяка, академіка Національної академії наук України, лауреата Національної премії України ім. Тараса Шевченка, Героя України Івана Дзюби, академіка НАН України, доктора філософських наук Мирослава Поповича, від багатьох випускників, друзів та партнерів НаУКМА.

Стурбованість нинішньою практикою реформування системи вищої освіти в Україні висловлюють іноземні експерти та медіа. На сайті радіостанції Німецька хвиля розміщена полемічна стаття Євгена Тайзе "Реформа вищої освіти: ярмо замість автономії".

Позицію НаУКМА підтримала міжнародна наукова спільнота.

До НаУКМА надійшов лист підтримки від ректора Варшавського університету (University of Warsaw, Польща), свою підтримку НаУКМА висловили Державний університет ім. Іллі Чавчавадзе (Ilia State University, Тбілісі, Грузія) і Ягелонський університет в Кракові (Польща), статтю на підтримку НаУКМА опубліковано University World News.

Українське Фулбрайтівське товариство, до складу якого входять понад 700 студентів та науковців України, підтримало звернення Президента НаУКМА Сергія Квіта та висловило стурбованість намаганнями МОНМС України скасувати англійську мову як одну з робочих мов в НаУКМА, а також повністю нівелювати Статут НаУКМА, який містив всі інновації, запроваджені в університеті. Адже саме завдяки цим нововведенням Києво-Могилянська академія стала найбільш сприятливим та бажаним місцем для стажування, викладання та навчання фулбрайтівських науковців і студентів в Україні.

Українське Фулбрайтівське товариство звернулося до світової наукової спільноти з пропозицією стати на захист академічних свобод в Україні.

Світовий Конгрес українців цілком підтримав заяву Національного університету "Києво-Могилянська академія" та в свою чергу закликав складові організації СКУ привернути увагу до питання вищих освітніх установ у країнах свого проживання, а Президента Віктора Януковича, Голову Верховної Ради Володимира Литвина та Прем’єр-міністра Миколи Азарова – не дозволити прийняття руйнівного для української вищої освіти проекту закону.

Наводимо деякі з цих матеріалів у повному обсязі.

Міносвіти мало б вивчити освітню систему НаУКМА й поширити її досвід на всю сферу вищої освіти (Звернення Ректора УКУ о.Бориса Ґудзяка)

Спільнота Українського католицького університету глибоко стурбована конфліктом, що виник між Національним університетом "Києво-Могилянська академія" (НаУКМА) та Міністерством освіти і науки, молоді та спорту України (МОНМС). На нашу думку, конкретні причини для розбіжності позицій (хоч і важливі самі по собі) лише віддзеркалюють значно глибші розбіжності, які спричинені радикально відмінним баченням завдань вищої освіти в Україні.

Двадцятиліття відносної свободи породили в освітньому полі України важливі й життєздатні феномени, одним із найяскравіших з яких є Національний університет "Києво-Могилянська академія". Цей університет суттєво спричинився до того, що на ниві вищої освіти в нашій державі сформувався новітній освітянський стандарт, позначений такими цінностями, як академічна свобода, висока якість освіти і творчий пошук.

Цей висновок підтверджений практикою життя. До цього університету горнуться світлі й творчі люди, вступні кампанії виявляють незмінно високі конкурси, а якість навчання загалом і рівень знання іноземних мов зокрема (особливо англійської) відомі в усьому світі. Ось чому диплом НаУКМА здобув високе визнання, а його володарі мають найвищі рейтинги на ринкові праці. Випускники "Могилянки" є висококомпетентними спеціалістами без комплексів минулого й успішно працюють в Україні та багатьох країнах світу.

Для Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України все це мало б свідчити про те, що з часу свого відродження НаУКМА виробив унікальну систему навчання й життєдіяльності, яка довела свою ефективність. Міністерство мало б вивчити освітню систему НаУКМА й через сприяння відповідному реформуванню законодавчої бази поширити її досвід на всю сферу вищої освіти. Ось чому дивує, що насправді в Україні має місце зворотна тенденція: оригінальні освітні феномени втискують у прокрустове ложе недосконалого закону.

Спільнота Українського католицького університету переконана, що у цей відповідальний момент Міністерство освіти і науки, молоді та спорту має керуватися у своїй діяльності передусім духом бажаного, а не буквою застарілого. Якість освіти має бути головним критерієм будь-яких вимог з боку МОНМС. Інакше його дії, проілюстровані нинішніми вимогами до НаУКМА, свідчитимуть про бажання приборкати непокірних.

В нашій країні сформувався консенсус щодо того, що українська вища освіта потребує реформ. Поділяє цю переконаність і згадане Міністерство. Проте шлях зможе подолати лише той, хто наважився вирушити в дорогу. МОНМС має не згортати наявні недвозначно успішні експериментальні починання, такі як НаУКМА, а навпаки – відважитися на створення нових, додаткових. Тільки з таким підходом до справи можна осягнути мету бажаних реформ.

На превеликий жаль, нинішній конфлікт був ледь не запрограмований духом нової редакції Закону про вищу освіту. В ній вектор реформ спрямований назад, у "старі добрі" (для декого) часи надмірного централізованого адміністрування. Нова редакція законопроекту про вищу освіту є ще одним свідченням невпинного згортання здобутків української демократії на освітньому полі, яке призводить до самоізоляції України в міжнародному академічному контексті й до ретроградності її внутрішніх трансформацій.

Український католицький університет уже висловлював МОНМС свою стурбованість характером цього документа і з жалем переконується у слушності своїх висновків. УКУ солідаризується з намаганням НаУКМА зберегти випробувану часом навчальну систему, яка дає рясні плоди, і захистити виправдані елементи своєї автономії. Ми закликаємо Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України визнати очевидні здобутки академічної спільноти НаУКМА і переосмислити своє ставлення до набутого нею досвіду.

Ректор Українського католицького університету,
о. Борис Ґудзяк

12 грудня 2010

Президенту України
В.Ф. Януковичу
Міністру освіти і науки
Д.В. Табачнику

Відкритий лист академіка НАН України, доктора філософських наук, професора Мирослава Поповича

Як викладач Національного університету "Києво-Могилянська академія" і як один із його засновників, хотів би висловити свою категоричну підтримку позиції керівництва НаУКМА в конфлікті, який зараз виник з приводу повноважень університету.

Йдеться не тільки про право НаУКМА встановлювати тести на знання англійської мови при вступі в університет. Питання тут в принципі: чи будуть університети України, в тому числі і НаУКМА, мати можливість шукати найефективніші шляхи вищої освіти, чи все має бути відрегульоване згори. НаУКМА від початку була задумана не як просте продовження давнього університету, а як варіант освітнього досвіду, що на основі національної традиції враховує весь міжнародний досвід і торує власні форми і способи навчання і наукової роботи. Не секрет, що система вищої освіти, успадкована від СРСР, потребує докорінного реформування, і це реформування не може бути простим наслідуванням західноєвропейської чи американської організації науки і освіти. Була б величезною помилкою спроба вирішити всі спірні проблеми силовим методом, нав’язавши університетам чиєсь бачення майбутнього. Що стосується високих вимог НаУКМА щодо знання англійської, цей досвід принаймні мав явно позитивні наслідки – в університеті читався і читається ряд лекцій зарубіжними вченими англійською мовою, що не викликає жодних труднощів. НаУКМА стала полігоном змін, і це дуже добре, цю її роль слід підтримати і закріпити.

Переконаний, що реформування системи вищої освіти можливе тільки на шляхах розвитку університетської автономії.

Академік НАН України,
Доктор філософських наук, професор
Попович М.В.

16.12.2010.

Відкритий лист академіка НАН України, лауреата Національної премії України імені Тараса Шевченка, Героя України Івана Дзюби

Національний університет "Києво-Могилянська академія" за двадцять років свого існування у модерний час незалежної України здобув добру репутацію і в Україні, і поза її межами. Маґістри та аспіранти Могилянки, які стажуються у провідних університетах Європи, американського континенту, Японії одержують визнання у закордонних колег як такі, що відповідають найвищим академічним вимогам світової науки. Цей кінцевий результат закладається специфікою програм, за якими 20 років працює Університет. Випускники НаУКМА є, як правило, добрими фахівцями, і їм часто віддають перевагу перед випускниками інших університетів.

Марка "Києво-Могилянська академія" – висока марка. І це не випадково: висока якість освіти у Могилянці забезпечується вимогливим добором абітурієнтів, високим фаховим рівнем професорсько-викладацького складу, ефективними методами роботи зі студентами, практикою постійного обміну думками, проведенням відкритих дискусій тощо. Студенти мають можливість слухати лекції запрошених професорів - видатних учених з багатьох країн світу. Існує також практика Публічних лекцій, з якими Повноважні посли іноземних країн та науковці зі всього світу виступають у студентських аудиторіях, що також спонукає молодь до активних дискусій. НаУКМА сприяє формуванню у молоді активної суспільної позиції, самостійності мислення. Цьому допомагають також і підвищені вимоги до володіння студентами англійською мовою. Таким чином відбувається органічне входження молодих людей в європейський інтелектуальний світ. Водночас, у Києво-Могилянці постійно проводяться культурні заходи, що збагачують духовне життя студентства і виховують почуття відповідальності за майбутнє країни – формують її громадянина. Можна сказати більше: університет "Києво-Могилянська академія" - не лише вищий навчальний заклад, а й одне з вогнищ культури столиці України.

Завдяки цьому університет "Києво-Могилянська академія" заслуговує на те, щоб до його досвіду ставились з увагою і повагою. Двадцять років – достатній термін, щоб визначити стратегію НаУКМА успішною, такою, яку доцільно було б поширити на педагогічну практику інших вишів України. На жаль, про це не свідчать ті претензії, які висуваються до університету останнім часом. "Києво-Могилянську академію" хочуть підігнати під шаблон, може, й зручний для бюрократичного управління освітою, але небезпечний для самої освіти!

Така ж небезпека, на мою думку, міститься і в проекті нового закону України "Про вищу освіту". Цей закон мав би стати предметом не поспішної адміністративно-парламентської процедури, а тривалого і всебічного обговорення в широких громадських колах – насамперед, в академічній та викладацькій спільноті та серед самого студентства.

Іван Дзюба,
Академік Національної академії наук України,
лауреат Національної премії України імені Тараса Шевченка,
Герой України

16.12.2010

http://www.experts.in.ua/baza/analitic/index.php?ELEMENT_ID=76013

Переглядів: 1007 | Додав: Tatjana | Теги: Києво-Могилянська академія
Форма входу
Пошук
Останні публікації
Останні теми на форумі
  • переведення директора на посаду вчителя (2)
  • Збільшення пенсійного віку. (22)
  • Зменшення кількості предметів у школі (10)
  • Харчування в школі (5)
  • Електронні системи - журнали, щоденники - в школі (6)

  • Наше опитування
    Чи будуть ближчим часом реальні реформи в середній освіті?
    Всього відповідей: 172
    Партнери
    Статистика сайту


    Онлайн всього: 1
    Гостей: 1
    Користувачів: 0