Головна » 2013 » Березень » 16 » ДЕРЖІНСПЕКЦІЯ «МИШЕЙ» ЛОВИТЬ!

ДЕРЖІНСПЕКЦІЯ «МИШЕЙ» ЛОВИТЬ!
12:38


ДІНЗ здійснила масштабну перевірку навчальних закладів по всій країні

5 березня 2013 року відбулася прес-конференція голови Держінспекції навчальних закладів (ДІНЗ) Михайла Гончаренка «Якість освіти в дитячих садках і школах. Результати комплексних перевірок».


Тож із вересня минулого року інспектувалося близько 190 навчальних закладів. Із них 51 – загальноосвітній, 40 – дошкільних, 6 – позашкільних і майже 30 профтехучилищ. Згідно з планом перевірено 140 навчальних закладів і 50 – позапланово.

При цьому в усіх установах знайдено порушення. Найтиповіші: немає ліцензій на здійснення освітньої діяльності, відсутність медичного персоналу й недотримання санітарних норм, фальшиві атестати зрілості для студентів-іноземців тощо.

САНТЕХНІКИ-ПЕДАГОГИ

Михайло Гончаренко почав із дошкільних навчальних закладів, зокрема столичних. І недаремно: подекуди тут панує безлад, хоча загалом київські дитсадки мали б бути взірцем.

Держінспекція вивчила ситуацію в 27 дитячих садочках Києва та області і виявила, що 18 з них надають послуги без відповідних ліцензій. Чотири дитсадки взагалі функціонують у приватних житлових будинках, не маючи дозволів санітарно-епідеміологічної і пожежної служб.

Інспектори ДІНЗ знайшли в деяких ДНЗ неприпустимі речі. Наприклад, факти використання в навчально-виховному процесі програм 80-х років минулого століття (Дитячий центр розвитку «Заріна»), допуску до виховання дітей осіб без фахової освіти, які не перебувають у трудових відносинах з суб’єктом господарювання і навіть не пройшли медичний огляд (ТОВ «Виднокрай», Студія раннього розвитку Яни Еренбург, Дитячий центр розвитку «Заріна»).

У цих приватних дитячих садках немає ніякого медичного обслуговування, харчування дітей не на належному рівні, – зазначив Михайло Гончаренко.

А одне повідомлення навіть розвеселило журналістів. У комунальному столичному навчальному закладі «Школа–сад «Райдуга» дітей виховує приватне підприємство «Разнотехкомплектпром». Звісно, у закладі повний безлад: директор садочка водночас є власником цього ПП, а більшість штатних педпрацівників «Райдуги» працюють і в «Разнотехкомплектпромі».

Мабуть, директорові не дають спокою лаври Макаренка, бо він також господарює в іншому навчальному закладі – приватній гімназії «Престиж». І не було б тут криміналу, якби він мав педагогічну освіту і стаж відповідної роботи. Проте фахова підготовка в директора відсутня, і, може, тому навчання в гімназії проводиться з грубим порушенням ліцензійних вимог. Так, у закладі немає бібліотеки, а кабінети біології, фізики, хімії не облаштовано спеціальними учнівськими меблями. До викладання навчальних предметів залучаються особи без відповідної фахової освіти або без проходження курсової перепідготовки. З початку 2012 – 2013 навчального року відсутнє медичне обслуговування учнів. Окрім того, державна атестація як основна форма державного контролю за діяльністю навчальних закладів не проводилася від заснування ПП «Разнотехкомплектпром» (функціонує понад 10 років),

Цікаво, що за цю профанацію освіти батьки дітей щомісячно сплачують близько 4 тисяч гривень. Мабуть, директор діє гіпнозом, навіюючи, що послуги його закладів варті такої оплати.

УЧНІ-НЕЛЕГАЛИ

Звичайно, впродовж 2012 – 2013 навчального року Держінспекція перевіряла й загальноосвітні навчальні заклади.

І тут теж, як кажуть, завелися миші. «Питання використання загальноосвітніми навчальними закладами у навчальному процесі літератури, яка відповідає вимогам Державного стандарту загальної середньої освіти, також перевірялось ДІНЗ України», – повідомив Михайло Гончаренко.

Тож інспектори вивчали забезпечення і використання підручників у семи областях: Одеській, Вінницькій, Луганській, Івано-Франківській, Запорізькій, Тернопільській, Київській та місті Києві.

За результатами перевірок виявлено факти використання навчальної літератури без дозволу МОН. Ці порушення зафіксовано в 20 ЗНЗ. Треба сказати, що навіть у столичній гімназії № 32 «Успіх», де англійська мова профільна, її викладали за застарілими підручниками 2003 – 2005 років, що не відповідають чинній програмі.

На прес-конференції Михайло Гончаренко озвучив дивні факти, виявлені в деяких ЗНЗ. «Так, у вечірній школі Сімферопольської міськради зафіксовано неправомірне зарахування на екстернат іноземців. Тобто немає копій
документів, які підтверджують їхнє право перебувати в Україні, – повідомив голова ДІНЗ. – За минулий навчальний рік без відповідних документів про наявний рівень освіти, що пройшли встановлену процедуру нострифікації, та без погоджень з управлінням освіти Сімферопольської міськради на навчання зараховано 85 іноземних громадян».

Крім того, у книзі обліку і видачі атестатів та додатків до атестатів про повну загальну середню освіту, срібних і золотих медалей виявлено чисельні факти виправлення оцінок, не виставлені середні бали атестатів, немає оцінок з чотирьох обов’язкових для вивчення предметів.

Це свідчить про відсутність належного контролю управління освіти Сімферопольської міськради за діяльністю навчального закладу, – зауважив Гончаренко.

ТАК, МОГИЛЯНКА – НЕ КПІ

ДІНЗ не обмежилася перевіркою закладів дошкільної і шкільної освіти. Під лупу інспекторів потрапили й ВНЗ. Причому принципової різниці між державними й приватними вишами Держінспекція не проводила – перевіряли 47 державних і 18 приватних ВНЗ.

На прес-конференції Михайло Гончаренко спростував думку, буцімто ДІНЗ упереджено ставиться до приватних вишів. «Я не погоджуся з тими критиками, які говорять про неякісну приватну вищу освіту. Є приклади надання неякісної освіти і в державних ВНЗ», – сказав він.

Зокрема, голова ДІНЗ вказав на багато порушень, виявлених у ВНЗ. Так, мали місце неправильне оформлення викладацького складу, не повністю сформовані в установленому порядку кафедри, невчасне підвищення кваліфікації викладачів, не було журналів обліку студентів тощо.

У Державному університеті інформаційно-комунікаційних технологій деякі заняття проводили некомпетентні викладачі. Наприклад, фахівець, який кваліфікується на фізиці твердого тіла, читав лекцію на теми гендерних досліджень.

Серед порушників відзначилася Києво-Могилянська академія. Там інспекція виявила викладачів, котрі не мають визнаних (нострифікованих) наукових ступенів і вчених звань. Крім того, деканом факультету природничих наук призначили викладача без наукового ступеня і вченого звання.

Близько 30% науково-педагогічних працівників університету не пройшли своєчасного підвищення кваліфікації. В робочих навчальних планах немає окремих нормативних дисциплін, як того вимагає чинне законодавство, а в магістерському курсі за спеціальністю «Економічна теорія» – дисципліни «Методи економічних досліджень». З точки зору працівників університету, вони самі мають право коригувати перелік дисциплін, визначених державним стандартом», – зазначив Гончаренко.

Знайшлися порушення й у Київській політехніці. Однак, на відміну від Могилянки, в КПІ пішли назустріч ДІНЗ, усунувши половину з них уже в процесі перевірки. «Тому я ці виші не ставив би на один щабель, оскільки в одному випадку маємо конструктивну співпрацю з інспекцією щодо усунення порушень, а в Києво-Могилянській академії цього не було», – резюмував Михайло Гончаренко.

Також голова ДІНЗ прокоментував причини закриття Луцького гуманітарного університету. За його словами, у ВНЗ не було й 200 студентів денної форми по всіх факультетах. А відповідно до законодавства, щоб сформувати лише один повноцінний факультет університету, на денній формі повинно навчатися не менш як 200 студентів. Крім того, ВНЗ навіть не мав бібліотеки, а на постійній основі не працював жоден доктор наук.

КРИТЕРІЇ ДЛЯ ІНСПЕКЦІЇ

Вочевидь, Держінспекція має чимало повноважень, щоб, як мінімум, викликати повагу. Водночас повинні бути механізми, які надавали б роботі ДІНЗ системності і правильних векторів. Тож Михайло Гончаренко повідомив громадськості, що, відповідно до рішення Кабінету Міністрів, Держінспекції було доручено розробити критерії оцінювання діяльності загальноосвітніх шкіл, професійно-технічних училищ і вищих навчальних закладів.

Як відомо, основними складовими критеріїв є: матеріально-технічна база навчального закладу, кадровий потенціал, інформаційне забезпечення, успішність учнів, а також наукова діяльність викладачів і студентів.

За інформацією Михайла Гончаренка, станом на сьогодні нові критерії оцінювання діяльності українських навчальних закладів розроблені. Громадські обговорення мають закінчитися до травня, після чого їх у встановленому порядку затвердять, і вони набудуть чинності.

Юрій Зущик, «Освіта України» № 10
Переглядів: 1223 | Додав: BOSS | Теги: держінспекція навчальних закладів, перевірки шкіл
Форма входу
Пошук
Останні публікації
Останні теми на форумі
  • переведення директора на посаду вчителя (2)
  • Збільшення пенсійного віку. (22)
  • Зменшення кількості предметів у школі (10)
  • Харчування в школі (5)
  • Електронні системи - журнали, щоденники - в школі (6)

  • Наше опитування
    Чи будуть ближчим часом реальні реформи в середній освіті?
    Всього відповідей: 172
    Партнери
    Статистика сайту


    Онлайн всього: 1
    Гостей: 1
    Користувачів: 0